Audyt strony www – co powinien zawierać?

Czym jest audyt strony www? – Audyt strony www jest analizą witryny lub sklepu internetowego pod kątem dostosowania ich do wymagań algorytmów Google oraz  botów odwiedzających i indeksujących. Audyt powinien zawierać informacje o aktualnym stanie witryny, czyli elementy, które należy poprawić, ale także te, które zostały prawidłowo osadzone w kodzie strony. Analizowane powinny być wszystkie elementy witryny, jakie się na niej znajdują a mają wpływ na osiąganie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt strony www powinien być pierwszym elementem w procesie pozycjonowania i powinien zawierać analizę on-site oraz off-site.

Jaki jest cel wykonania audytu?

  • Przyśpieszenie wczytywania strony na urządzeniach mobilnych
  • Przyśpieszenie wczytywania strony na komputerach
  • Możliwość pełnej indeksacji całej zawartości witryny
  • Zwiększenie widoczności ważnych elementów SEO – dane strukturalne
  • Pełna indeksacja treści – tekstu na stronie
  • Pełna indeksacja zdjęć oraz filmów na stronie
  • Zwiększenie widoczności całej zawartości sklepu poprzez zwiększenie dostępu dla botów Google
  • Ustalenie czy należy poprawić warstwę tekstową
  • Naprawa błędów w witrynie
  • Sprawdzenie ilości linków zewnętrznych, prowadzących do strony
  • Zwiększenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe

Jakie elementy powinien uwzględniać audyt strony?

  • Czas Ładowania Serwisu – na urządzeniach mobilnych jak i komputerach
  • Analiza adresów URL – Struktura adresów – Dofollow / Nofollow, Canonical URL
  • Błędy na stronie: błędy 404, niedziałające elementy w witrynie
  • Analiza kodu strony – CSS, JS oraz zasoby blokujące renderowanie
  • Analiza plików odpowiedzialnych za widoczność – Plik robots.txt, Sitemap XML, Mapa strony HTML
  • Działanie strony na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach – czy strona prawidłowo się wyświetla
  • Analiza treści: Duplicate content, Warstwa tekstowa SEO, Hierarchia nagłówków H1-H6
  • Analiza elementów graficznych: Znaczniki ALT, Rozmiar obrazów – kompresja do najmniejszego rozmiaru, kompresja do WebP i AVIF
  • SEO Visibility – widoczność w TOP 3 oraz TOP10
  • Linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne – ilość linków prowadzących do strony oraz struktura wewnętrzna witryny
  • Prawidłowość działania: SSL, HTTPS, Kompresja Gzip, index, follow, wersja PHP
  • Przekierowania z www na bez www lub odwrotnie
  • Dane strukturalne Schema.org
  • Struktura jak i wygląd meta tagów: TITLE oraz DESCRIPTION
  • Struktura menu strony 
  • Struktura kategorii strony
  • Wytyczne co należy poprawić

Jaki wpływ na funkcjonowanie strony www ma wdrożenie audytu?

  • Strona www wczytuje się szybciej, co wpływa pozytywnie na odbiór ze strony użytkowników
  • Witryna osiąga wyższe pozycje, ponieważ czas wczytywania się strony jest głównym czynnikiem rankingowym
  • Jest lepiej postrzegana przez wyszukiwarkę, co umożliwia znalezienie jej za pomocą nie tylko tekstu, ale grafik czy video
  • Zwiększenie SEO Visibility strony na większą ilość słów kluczowych
  • Zwiększenie ilości wartościowych podstron witryny
  • Zwiększenie wartości SEO witryny
  • Zyskanie czasowej odporności na zmiany algorytmów
  • Większe szanse na dotarcie do potencjalnych klientów

Ile trwa oraz ile kosztuje wykonaniu audytu?

Podczas wykonywania audytu należy korzystać z wielu płatnych narzędzi, które nam w tym pomogą. Wszystkie dane z każdego narzędzia pobierane są ręcznie a następnie analizowane. Każdy audytowany punkt powinien zawierać informację o stanie faktycznym oraz elementach do poprawy. Jeśli chodzi o cenę takiego audytu, to wszystko zależy od ilości audytowanych danych. Im więcej danych do sprawdzenia, tym dłuższy czas, a co za tym idzie- cena. Najprostszy audyt można wykonać już za 500zł a te bardziej szczegółowe od 1000zł wzwyż.